Hidráulica Computacional
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Navegando Hidráulica Computacional por Tema "Cambio climático"
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Ítem Acceso Abierto Distributed hydrological modeling of Suquía´s basin, for flood warning system(2023-08) López, S.; Kakinuma, D.; Aida, K.; Ushiyama, T.; Kazimierski, L.; Re, M.; Catalini, C.; García, C.; Saulo, C.; Miyoshi, T.Heavy rains and urban floods are an important global issue under the context of climate change. Since the current effects of climate change, new strategies to mitigate the impact in vulnerable communities must be done. In this framework, the PREVENIR project is being implemented since 2022 for five years. The main goal of this project is to develop an impact-based early warning system for heavy rains and urban floods designed for two highly vulnerable urban basins in Argentina: one located in a plain region in Buenos Aires Province (Sarandí-Santo Domingo creek basin), and the other in the mountain region in Córdoba Province (Suquía River Basin). In this work, we tested the performance of the hydrologic RRI-tool for a semiarid region´s basin (Suquía´s basin) and tested the performance in the Dam upper and lower basins with different land uses area of the city of Córdoba, one of the largest urban areas in Argentina. Observed ground rain gauge and water level data were used for model calibration. Comparison of simulated and observed flow discharge and water level shows a good agreement both in the mountain area and in the urban area by considering detailed land use. Although some further enhancements must be done to improve flooding forecast for the Suquía river basin, this paper shows that RRI is a useful tool for flooding simulation in semi-arid region and it can also work in urban areas. These results provide useful information for using RRI tool in similar systems in other parts of the world.Ítem Acceso Abierto Influencia del cambio climático sobre la sedimentación en canales de navegación(2011-11) Kazimierski, Leandro D.; Re, Mariano; Menéndez, Ángel N.En el contexto del Cambio Climático, resulta necesario evaluar el impacto que podría tener la modificación de alguno de los forzantes del sistema, de acuerdo a proyecciones plausibles, sobre la sedimentación en los canales de navegación de la ruta troncal ‘Santa Fe al Océano’, en el Río Paraná. En este trabajo se aplica una metodología basada en la modelación matemática para evaluar impactos en términos de volúmenes de dragado de mantenimiento para distintos escenarios de cambio en los caudales del Río Paraná. El tramo estudiado corresponde al ‘Paso Borghi’, un paso crítico relevante del Paraná Inferior, donde el mantenimiento del canal de navegación es de vital importancia para la actividad económica de la región.Ítem Acceso Abierto Mapas de riesgo de duración de inundaciones en la Región Metropolitana de Buenos Aires(2012-09) Lecertua, Emilio A.; Re, Mariano; Menéndez, Ángel N.Se presenta una metodología basada en la modelación matemática de la dinámica del Río de la Plata para elaborar mapas de riesgo de altura y duración de inundación en las costas de la Región Metropolitana de Buenos Aires debido al pasaje de ondas de tormenta, tanto para un escenario base como para probables escenarios futuros en el contexto del Cambio Climático. La posibilidad de considerar simultáneamente la altura máxima y la duración de las inundaciones constituye una forma novedosa de generar mapas de riesgo, y resulta muy útil para la gestión del riesgo.